top of page

De pijp.

Je bent al snel drie kwartier verder als je een goede pijp opsteekt, al denkend en mijmerend tussen de opstijgende rookwolken door. Interessant toch dat een product zoiets teweeg kan brengen. Dat iets tastbaars als een pijp en ongrijpbaars als rook invloed kunnen hebben op de mens en op zijn denken. Of wat dacht je van de innige relatie die de roker ontwikkelt met zijn pijp, een bijna heilig stukje hout, waarop - tijdens een uitgebreide ceremonie met rituele trekjes - de nodige offers worden gebracht. Ceci n'est pas une pipe. Dit is een draagbaar rook altaar.

​

Rook belichaamd een fascinerende paradox, kan iets dodelijk en heilig tegelijk zijn? Voor vele inheemse volkeren heeft rook een belangrijke rituele betekenis. Rook staat voor reiniging en gemixt met adem, uit het diepste binnenste van de roker, is het de drager van zijn opstijgende gebeden. Daarmee is rook een stille herinnering en krachtige visualisatie van de onzichtbare levenskracht. Van 'Pneuma' in het Westen via 'Ruach' naar het Oosten, langs 'Prana', Chi' en Ki' door naar 'Ha' op Hawaii, de adem en geest zijn één. Het is de adem die onze woorden en verhalen draagt en waarmee wij leven blazen in onze producten. Zoals ons logo, woorden gegrepen door vorm. Een pijp, die rook vasthoudt en laat ontsnappen...


'Alles is ijdelheid (hevel)' zij de beroemde, enigszins depressieve, Hebreeuwse denker Prediker. Of is het 'Alles is adem/rook (hevel)' ? Rook, dat op een mysterieuze wijze steeds nieuwe vormen aanneemt, is een sublieme metafoor voor ons denken en het leven. Zien we de werkelijkheid werkelijk scherp of blijft het ongrijpbaar en in nevelen gehuld? Als we proberen het te pakken, glipt het ons soms door de vingers. De pijp daarentegen biedt houvast. Zolang het geen afbeelding is tenminste, zoals het wereldberoemde schilderij van René Magritte 'La trahison des images'. Wat beter bekend staat door het onderschrift:"Ceci n'est pas une pipe". Deze pijp, of beter de afbeelding daarvan, speelt met onze (subjectieve) perceptie. Objectiviteit is een theoretisch fabeltje. Want we zien de dingen niet zoals ze zijn, maar zoals wij zijn...  

​

​thingk n'est pas une pipe, maar een merk waarin wij onze liefde voor gedachten kietelende verhalen en paradigma prikkelende wereldbeelden verenigen met mooie, functionele, snot-dikkie-dikke producten. Het product vertelt jou een verhaal als je het gebruikt, als je echt voelt. Keer op keer op keer, re-thingk-ing.

​

Dus; thingk & feel the story

Jan4.gif

Jan Haan

"Ik rook niet, ik thingk"

Hoofd, hand- en denkwerk

​

Jan is niet alleen een man van het aardse, met handen die verlangen naar modder, hout en ijzerdraad, maar hij raakt ook regelmatig in een spagaat omdat zijn hoofd in de wolken zit. Piekerend en peinzend over hoe alles in elkaar grijpt. Wat de gevolgen zijn van ons wereldbeeld. Of en hoe het anders zou kunnen. Hij wil producten met een ziel vast hebben. In thingk komen voor hem hemel en aarde samen.

martin-gif.gif

Martin van Diggele

"I thingk so too!"

Verhalenwerk & communicatie

​

Martin houdt van verhalen die er echt toe doen. Ronde verhalen, met een kop en een staart. Wat hem betreft is een verhaal pas écht rond, als het van boven en van beneden klopt. Als er ruimte is voor verlangen én de werkelijkheid, die samen één spannend geheel vormen. Met thingk zijn (dat) gevoel, het verhaal, functie en schoonheid samen verweven tot een product. 

De Pijp: Team
smoke3.jpg
De Pijp: Welkom
bottom of page